fbpx

Ce este polish-ul?

Polish-ul este, de fapt, un termen popular care descrie, insa, procesul de prelucrare a lacului protector prin slefuire si/sau lustruire.

De ce avem nevoie?

Pentru ca pe suprafetele autoturismului gasim zone de diferite dimensiuni dispuse cateodata si in unghiuri, este necesar ca procesul de polishare sa inceapa doar atunci cand avem la indemana toate ustensilele. Asadar, avem nevoie de masini de:

  • masini de polish de diferite dimensiuni (recomandarea noastra este ca acestea sa fie din cele care actioneaza si pe orbita si nu doar circular)
  • paduri (de diferite abrazivitati care, in functie de suprafata de prelucrat, in combinatie cu pastele de polish, sa ofere rezultatul pe care il urmarim)
  • paste de polish
  • lavete de stergere
  • surse fixe si mobile de lumina puternica
  • banda de mascare

Mascarea

Dupa spalare, decontaminare si uscare, facute ca in video-urile anterioare, asiguram zonele cu potential de degradare mascandu-le cu banda de hartie. Intrucat masina pe care o lucram (Porsche 911 GT3) are si alte particularitati precum autocolantul „Martini”, vom preveni dezlipirea marginilor acestuia tot prin aplicarea benzii de mascare. Odata cu acest proces, atentia trebuie concentrata spre a nu obtura suprafetele pe care urmeaza sa le polisham decat intr-o proportie foarte mica.

Polisharea

Dupa aceasta, alegem masina de polish de dimensiunea corespunzatoare suprafetei pe care urmeaza sa o prelucram si in functie de gradul de zgariere alegem, de asemenea, padul si pasta de polish pe care urmeaza sa le folosim. Punem pasta pe pad, intindem pasta pe zona de polishat prin tamponare si pornim masina de polish. Vom folosi, de cele mai multe ori, vitezele 3 si 4 ale aparatului de polish, asigurand totodata o presiune exercitata medie spre usoara si o aderenta uniforma a padului pe suprafata de polishat.

Experienta ne spune ca un numar de maxim 6 treceri peste zona pe care o polisham sunt suficiente. Ca sa va formati o idee, pe o suprafata de 60×60 cm, in aproximativ 1 minut, ar trebui petrecuta suprafata sus mentionata de 3 ori de la stanga la dreapta si de alte 3 ori de sus in jos. In felul acesta veti consuma toate particulele care ofera abrazivitate pastei de polish, obtinand odata cu aceasta maximul posibil din acest pas. Cantitatea optima de pasta variaza de la o etapa la alta, de la o masina de polishat la alta, cat si in functie de experienta detailer-ului. Viteza cu care ne deplasam pe element este, de asemenea, medie spre usoara, iar la cele mai multe produse de polishat, indicele care ne arata ca ne putem opri este acela ca pasta de pe element a devenit translucida.

Dupa polishare, adunam reziduurile ramase cu o laveta dedicata, din microfibra. Vom sterge pana cand nici macar in lumina puternica nu se vor mai observa urme de pasta.

Pentru suprafetele puternic convexe sau concave, vom alege un pad de o grosime crescuta, care sa ne ajute sa pastram o presiune aproape uniforma pe toata suprafata padului si sa reducem riscurile de agresiune a elementelor cu muchiile talerului. Din faptul ca viteza de operare este una crescuta, impreuna cu faptul ca trecerile peste suprafata de polishat sunt lente, rezulta o incalzire a elementului iar din acest motiv masina de polish trebuie sa fie aproape intr-o permanenta miscare. In acest fel, prevenim incalzirea locala excesiva si odata cu asta riscul de a arde (albi) lacul protector.

Ce putem obtine prin polishare?

Practic, fiecare etapa urmareste corectarea unor probleme abstracte. Spre exemplu, prin prelucrarea cu pasta abraziva si padul abraziv cautam sa indepartam urmele de zgariere, cele care sunt vizibile, mai ales intr-o lumina puternica. Insa aceasta polishare agresiva lasa in urma ei niste fine zgarieturi care impun finisarea. Asadar, in functie de abrazivitatea pastei folosite anterior si/sau de calitatile/proprietatile lacului, pentru o claritate desavarsita, vom avea nevoie fie de o polishare medie, fie de una fina. In functie de imperfectiunile ramase si de experienta acumulata, putem combina in orice fel pastele si padurile medii si fine.

Fantele de aerisire si prizele de aer cer, de cele mai multe ori, aparatura speciala. Insa, aceste zone greu accesibile aparatelor de polish sunt, de asemenea, greu accesibile si factorilor de degradare. Din experienta va spunem ca in peste 99% din cazuri, din aceste zone trebuie sa indepartam doar oxidarile, motiv pentru care in aceste locuri vom folosi doar bureti si paste de abrazivitate scazuta.

Onduleurile caroseriei sunt cele care de cele mai multe ori dau personalitatea masinii. Acestea sunt zonele care capteaza fascicule de lumina si le transmit catre privitor in moduri cat se poate de placute creand din masina privita un tablou, o opera de arta. Din acest motiv, va sfatuim sa le acordati cel putin aceeasi atentie.

O procedura pe care noi o consideram gresita este folosirea masinii de polish rotative pe spatiile inguste. Multi executa aceasta procedura in felul acesta strict pentru optimizarea timpilor de lucru insa si aici aparatura dedicata face diferenta intre bine si perfect. Dupa cum puteti vedea, de la o distanta de 1 metru, elementul prelucrat cu o masina rotativa arata foarte bine, insa, odata ce apropiem obiectivul, observam ca fasciculul de lumina se arata ca fiind intr-o patura de ceata.

Veti observa imediat ca dupa o polishare executata cu o masina de polishat orbitala, aceeasi suprafata despre care am vorbit anterior, va reflecta cu claritate toate detaliile.

logo-footer

URMARESTE-NE PE: